biologia - Biologia – biotechnologia i różnorodność biologiczna – podręcznik -
Wydawnictwo eMPi2 - Sklep internetowy
Szukaj:     
Wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna
O Wydawnictwie
Nowości
Kontakt
E-mail:   Hasło:   
Koszyk W koszyku: 0 szt. na kwotę: 0,00 zł
  Strona główna » Przedmioty ogólnokształcące » LICEUM I TECHNIKUM » biologia » Biologia – biotechnologia i różnorodność biologiczna – podręcznik Utwórz konto  |  Zaloguj  
Nasz sklep internetowy korzysta z plików cookies. Więcej o celu ich używania w Polityce cookies. Będąc na stronie wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki internetowej
Nasza oferta
Informacje
Pobierz/ Zobacz/ Posłuchaj
multimedia on-line

Informacje o publikacji
Biologia – biotechnologia i różnorodność biologiczna – podręcznik
Cena produktu: 26,00 zł
Zamawiana ilość:  
Biologia –  biotechnologia i różnorodność biologiczna – podręcznik
Numer katalogowy BIO
Dostępność Dostępny
Opis
Spis treści
Przykładowe strony
Więcej ...
podręcznik biologii dla szkół ponadgimnazjalnych
zgodny z nową podstawą programową 
Autorzy: Teresa Mossor-Pietraszewska, Jan Strzałko
zakres podstawowy
nr ewidencyjny w wykazie MEN: 479/2012
Wyd. 1, 2012
ISBN 978-83-62325-51-1
ss. 212


Zobacz prezentację i rozdział podręcznika biologii (format pdf)

Pobierz program nauczania biologii (format doc)


Podręcznik zawiera treści kształcenia w zakresie podstawowym i jest oparty na podstawie programowej opublikowanej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (DzU z 2009 r. nr 4, poz. 17). Podręcznik pomaga w poszukiwaniu, wykorzystaniu i tworzeniu informacji pochodzących z różnych źródeł, w rozumieniu i argumentacji, wyjaśnianiu zależności przyczynowo-skutkowych między faktami, w ocenie i wyrażaniu opinii na temat zagadnień współczesnej biologii, głównie biotechnologii, inżynierii genetycznej oraz problemów ekologicznych i środowiskowych, a także w kształtowaniu właściwej postawy wobec wszystkich organizmów i całej przyrody. Treści nauczania są zgodne z aktualnym stanem wiedzy i uwzględniają najnowsze osiągnięcia genetyki, biologii molekularnej, medycyny, biotechnologii oraz ekologii i ochrony bioróżnorodności.
Wiadomości zostały przedstawione w dwóch częściach (cz. 1 – siedem rozdziałów i cz. 2 – cztery rozdziały), odnoszących się do odpowiednich zagadnień i problemów. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem w postaci całostronicowego schematu, ponadto streszczeniem, problemami do dyskusji oraz zadaniami do wykonania w szkole lub w domu. W ramkach, dla zainteresowanych, zamieszczono treści wykraczające nieco poza kształcenie w zakresie podstawowym. Nowe i ważne terminy wyróżniono pogrubioną czcionką. Na końcu książki umiejscowiono ich alfabetyczny spis – indeks oraz słownik i spis literatury. Konstrukcja książki powinna zmobilizować ucznia do aktywności intelektualnej i ustawicznego kształcenia.

W podręczniku:
  • stopniowe pogłębianie tematu
  • wyróżnione ważne pojęcia
  • wykresy, tabele, rysunki
  • indeks i słownik pojęć na końcu książki
Po każdym rozdziale:
  • schematyczne podsumowanie treści
  • wypunktowane streszczenie
  • zadania dla uczniów
  • problemy do dyskusji
Z recenzji merytoryczno-dydaktycznej rzeczoznawcy MEN prof. UW dra hab. Jacka Bieleckiego (Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego):
Na wysoką ocenę przydatności podręcznika w procesie dydaktycznym wpływają: przejrzystość tekstu i duża łatwość z jego korzystania, co przede wszystkim jest uwarunkowane przez właściwy podział treści i wypełnienie odpowiednimi na poziomie ucznia liceum najnowszymi nowinami naukowymi. Wiele z treści programowych przedstawiono w postaci odpowiednich schematów, tabel i wykresów. W podręczniku nie zabrakło również zadań podsumowujących przerabiany materiał. Niektóre dane ilustrujące omawiany problem zaproponowano w postaci problemów do dyskusji (...). Podręcznik spełnia normy współczesnego podręcznika do nauczania biologii ze względu na stopniowe i umiejętne wprowadzenie ucznia o różnych możliwościach w świat trudnych zagadnień, głównie z dziedziny biologii molekularnej i biotechnologii. Dla zainteresowanego zawiera dużo ciekawych informacji, dla mniej zdolnego ucznia stanowi źródło wiedzy podstawowej przekazywanej w formie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. (...) Prezentowana wiedza jest uzupełniona o informacje pochodzące z najnowszych badań, a jednocześnie nie wykracza poza wymagania programowe MEN. 



Nauczycielom biologii, którzy zakupili podręcznik możemy na ich prośbę przesłać bezpłatnie arkusze pracy z biologii
 
Od autorów

CZĘŚĆ 1. BIOTECHNOLOGIA I INŻYNIERIA GENETYCZNA

Rozdział I. Biotechnologia współczesna i tradycyjna
1. Biotechnologia jest dynamicznie rozwijającą się wielodyscyplinarną nauką stosowaną
2. Biotechnologia tradycyjna ma duże znaczenie w życiu człowieka
3. Z rozwojem inżynierii genetycznej i biotechnologii wiążą się problemy etyczne
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział II. Inżynieria genetyczna i jej zastosowania
1. Głównym narzędziem współczesnej biotechnologii jest inżynieria genetyczna
2. Komórki przechowują swoją informację genetyczną w takich samych cząsteczkach
    chemicznych
3. Eukariotyczny DNA jest upakowany w chromosomach
4. DNA ulega samopowielaniu
5. Podstawową jednostką dziedziczności jest gen
6. Informacja genetyczna zapisana jest specjalnym kodem
7. W syntezie białek uczestniczą trzy rodzaje RNA
8. Nowe geny wprowadza się do komórek biorcy za pomocą wektorów
9. Produkcja i stosowanie żywności zmodyfikowana genetycznie wzbudza emocje
10. Ze stosowania inżynierii genetycznej wynikają i korzyści, i zagrożenia
11. Wprowadzanie obcych genów do mikroorganizmów daje człowiekowi wiele korzyści
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział III. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania organizmów transgenicznych
1. Pierwsza i druga zielona rewolucja mają swoją cenę
2. Od jakiegoś czasu obserwuje się spadek różnorodności genetycznej roślin uprawnych
    i zwierząt hodowlanych
3. Rośliny transgeniczne zaczęto uprawiać na szerszą skalę od połowy lat 90. ubiegłego wieku
4. Wiele laboratoriów zajmuje się wytwarzaniem szczepionek w roślinach transgenicznych
5. Na całym świecie uprawia się obecnie 150 różnych odmian genetycznie zmodyfikowanych
    roślin
6. Zwierzęta GM najczęściej otrzymuje się przez wprowadzenie obcego DNA do zapłodnionej
    komórki jajowej
7. Rozwój biotechnologii w Polsce powinien być zgodny z zasadami biogospodarki opartej na
   wiedzy
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział IV. Klonowanie
1. Klonowaniem nazywamy technikę wytwarzania genetycznie identycznych kopii
2. Największą nadzieją medycyny XXI w. są komórki macierzyste
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział V. Praktyczne wykorzystanie badań DNA
1. Badania DNA stosuje się w medycynie, sądownictwie i w nauce
2. Poznanie ludzkiego genomu jest wielkim wyzwaniem
3. Wielkość genomu jest najczęściej związana ze złożonością organizmu
4. Realizacja „Projektu poznania genomu człowieka” ma następstwa etyczne, prawne
    i społeczne
5. Olbrzymia liczba danych doświadczalnych biologii molekularnej i biotechnologii
   spowodowała powstanie bioinformatyki
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział VI. Poradnictwo genetyczne i terapia genowa
1. Poradnictwo genetyczne opiera się na badaniach DNA
2. Można wymienić kilka sytuacji, w których warto i należy skorzystać
   z poradnictwa genetycznego
3. Mutacje polegają na zmianie zapisu informacji genetycznej
4. Mutageny są przyczyną różnego typu uszkodzeń DNA
5. Mutacje często wywołują poważne skutki
6. Uszkodzenia DNA są bez przerwy naprawiane
7. Znamy już ponad 10 000 chorób dziedzicznych
8. Badania prenatalne umożliwiają urodzenie zdrowego dziecka
9. Wiążemy duże nadzieje z terapią genową
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział VII. Biotechnologia w ochronie różnorodności biologicznej
1. Różnorodność biologiczna jest wynikiem dziedziczności i ewolucji
2. Działalność człowieka może stanowić zagrożenie dla bioróżnorodności i środowiska
3. Odpowiedzialność za stan bioróżnorodności i środowiska naturalnego wiąże się
    z obowiązkiem ich ochrony
4. Niezbędnym warunkiem zrównoważonego rozwoju jest promocja zdrowia
5. W ochronie środowiska wykorzystuje się metody biotechnologiczne
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania

CZĘŚĆ 2. RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA I JEJ ZAGROŻENIA

Rozdział I. Czym jest różnorodność biologiczna?
1. Zmienność żywych form jest strategią ich trwania
2. Zmienność wewnątrz ekosystemów zapewnia im trwałość
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział II. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną Ziemi
1. Rola gatunku ludzkiego w naturalnych ekosystemach uległa zmianie
2. Agroekosystem to szczególny rodzaj ekosystemu
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział III. Dlaczego powinniśmy obawiać się spadku bioróżnorodności?
1. Co możemy bezpowrotnie stracić, jeśli zagubimy poczucie związku z przyrodą?
2. Introdukcja obcych gatunków może zagrażać formom miejscowym
3. Do całkowitego wyginięcia może prowadzić nadmierna eksploatacja gatunków
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania
Rozdział IV Działania na rzecz zachowania różnorodności biologicznej
1. Szczególnej uwagi wymagają małe i malejące populacje gatunków
2. Konserwatorska ochrona przyrody jest próbą ograniczania spadku bioróżnorodności
3. „Gorące miejsca” bioróżnorodności
4. Zrównoważony rozwój ludzkości wymaga wiedzy przyrodniczej
   Streszczenie
   Problemy do dyskusji
   Zadania

Słownik
Indeks
Literatura

Pierwszą część podręcznika wyróżnia granatowy pasek.




 




Drugą część podręcznika wyróżnia zielony pasek.
W ramkach zamieszczono treści wykraczające poza kształcenie w zakresie podstawowym.


 Każdy rozdział kończy się podsumowaniem w postaci całostronicowego schematu



oraz streszczeniem, problemami do dyskusji i zadaniami do wykonania.

 

Na końcu książki umiejscowiono słownik, indeks oraz spis literatury.



 
Podobne publikacje
 
Biologia –  biotechnologia i różnorodność biologiczna – arkusze pracy
Biologia – biotechnologia i różnorodność biologiczna – arkusze pracy 9,00 zł
zeszyt ćwiczeń biologii dla szkół ponadgimnazjalnych zgodny z nową podstawą programową  zakres podstawowy Autorka: Teresa Mossor-Pietraszewska Wyd. 1, 2012 ISBN 978-83-62325-58-0 30 arkuszy pracy, format A4 ss. 32 Arkusze ... 
 
Biologia –  biotechnologia i różnorodność biologiczna – program nauczania
Biologia – biotechnologia i różnorodność biologiczna – program nauczania Brak ceny
program nauczania biologii dla szkół ponadgimnazjalnych zgodny z nową podstawą programową Autorki: Teresa Mossor-Pietraszewska, Barbara Kamińska Wyd. 1, 2012 ss. 38 Pobierz program nauczania (format doc) Spis treści 1. ... 
Koszyk
... jest pusty
Korzyści z zakupu
• od 10 egz. dostawa gratis
 
 
• od 20 egz. lub 20 kompletów
  dodatkowo 10% rabatu
 
 
• podręcznik i zeszyt ćw. tańsze
  w komplecie o 10%
Ostatnio oglądane
POLECAMY
971702 wywołań od 08 październik 2010