Największe katastrofy morskie i rzeczne (powyżej 200 ofiar)



Rok Statek / miejsce / opis Liczba ofiar
1915 Wielka Brytania (Szkocja) ponad 270
1852 brytyjski transportowiec "Birkenhead" rozbił się o skały koło Port Elizabeth (wybrzeże Afryki Południowej) 455
1865 wybuch kotła na statku "Sultana" na rzece Missisipi 1 450
1902 Parowiec "Islander" uderzył w górę lodową i zatonął 500
1902 zatonięcie liniowca "Cammorta" 733
1904 zatonięcie rosyjskiego pancernika "Potiomkin" ponad 500
1904 zatonięcie liniowca "Norge" 600
1904 zatonięcie liniowca "Mikas" 599
1904 pożar parowca wycieczkowego "General Slocum" w porcie w Nowym Jorku 1 021
1906 zatonięcie liniowca "Sirio" 385
1908 zatonięcie liniowca "Matsu Maru" 300
1908 zatonięcie liniowca "Matuschima" 200
1911 zatonięcie liniowca "Aurora" 487
1912 zatonięcie statku "Książę Asturi" około 500
1912 zatonięcie japońskiego liniowca "Kishemary" 1 000
1912 zatonięcie brytyjskiego statku pasażerskiego "Titanic", który uderzył w górę lodową 1 503
1914 zatonięcie kanadyjskiego parowca "Empress of Ireland" na rzece św. Wawrzyńca1 024
1915 zatonięcie amerykańskiego statku pasażerskiego "Eastland" 800
1915 zatonięcie storpedowanego statku pasażerskiego "Lusitania" 700
1917 kolizja francuskiego statku "Mount Blanc" i belgijskiego "Imo" 1 600
1921 zatonięcie statku "Hongkong" na Morzu Chińskim 1 000
1931 zatonięcie statku "Saint Philibert" u wybrzeży Saint Nazaire 400
1942 zatonięcie brytyjskiego parowca "Curacao", który zderzył się ze statkiem pasażerskim "Queen Marey" 335
1943 zatonięcie niemieckiego pancernika "Scharnhorst" 1 600
1945zatopienie niemieckiego liniowca "Wilhelma Gustloffa" około 10 000
1945 zatonięcie japońskiego promu "Toya Maru" w cieśninie Tsugaru 1 172
1947 eksplozja statku "Grand Camp" w porcie Texas City, następnie eksplozja dwóch kolejnych statków, rurociągu z benzyną i pożar portu 550
1947 zatonięcie greckiego parowca pasażerskiego "Chimarra" 291
1947 zatonięcie statku indyjskiego "Ramadas" 625
1948 zatonięcie chińskiego liniowca "Kianguya" 1 100
1954 zatonięcie dwóch promów 1 172
1966 zatonięcie greckiego promu "Iraklion" 241
1981 zatonięcie indonezyjskiego statku pasażerskiego "Tamponas II" na Morzu Jawajskim 580
1986 zatonięcie promu u wybrzeży Bangladeszu 224
1986 zatonięcie radzieckiego promu "Admiral Nachimow" 398
1987 zatonięcie filipińskiego promu "Dona Paz" 4 000
1987 zatonięcie promu pasażersko-samochodowego "Herald of Free Enterprise" wychodzącego z portu Zeebrugge w Belgii 354
1991 zatonięcie promu "Salem Express" na Morzu Czerwonym 476
1992 zatonięcie u wybrzeży Nigerii wskutek zderzenia dwóch promów 300
1993 zatonięcie promu "Neptune" u wybrzeży Haiti 800
2006 Na Morzu Czerwonym 3 lutego 2006 roku przed świtem zatonął 35-letni egipski prom "Salaam 98" z 1400 pasażerami na pokładzie. Na statku zaraz po tym, jak wypłynął z portu Duba w Arabii Saudyjskiej wybuchł pożar. Mimo to prom przez blisko dwie godziny poruszał się po morzu, potem przechylił się na jedną burtę i w ciągu pięciu minut poszedł na dno. Kapitan promu uciekł z tonącego statku. Większość uratowanych to osoby, którym udało się dostać na szalupy ratunkowe spuszczone z promu w chwili katastrofy. Na promie nie było wystarczającej liczby łodzi ratunkowych. W Safadży (egipskim porcie), gdzie na podróżujących promem czekali krewni, doszło do rozruchów i starć z policją. 900