Powrót


   Działalność koncernu Mercedes-Benz jest przykładem globalnej strategii produkcji. Koncern kooperuje w zakresie produkcji, sprzedaży i serwisu z całym światem. Myślą przewodnią menedżerów tej firmy jest globalne myślenie. Mercedes-Benz – podobnie jak jego konkurenci, np. Volkswagen i BMW – otwiera nowe zakłady montażowe w krajach, które w przyszłości będą nowymi rynkami zbytu (m.in. na Filipinach, w Indiach, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Wietnamie).
   Produkt końcowy, czyli samochód, w coraz większym stopniu powstaje poza granicami Niemiec, jest wynikiem międzynarodowego podziału pracy. Nowe zakłady produkcyjne to jeden z aspektów strategii (np. fabryki w Juiz de Fora w Brazylii, w Tuscalossa w stanie Alabama w USA). Drugim aspektem jest produkcja samochodów dla całego świata z części pochodzących także z całego świata. Każdy samochód wyprodukowany w fabryce Mercedesa w Sindelfingen jest w coraz większym stopniu produktem międzynarodowego podziału pracy. Mercedes stale redukuje własny wkład w produkcję samochodów. W 1996 roku udział zakładów Mercedesa w Sindelfingen w produkcji podzespołów samochodowych wynosił 40%, udział przedsiębiorstw niemieckich 38%, a pozaeuropejskich 22%. Geograficznego pochodzenia poszczególnych części nie można nawet dokładnie określić, gdyż producenci podzespołów kupują surowce i materiały u kolejnych poddostawców. Im bardziej złożone są części, tym bardziej jest skomplikowana mapa miejsc ich pochodzenia.

Aspekty strategii globalizacji Mercedesa:

  • nowe zakłady za granicą (produkować tam, gdzie są duże rynki zbytu lub otwierają się nowe)
  • produkować w Niemczech z podzespołów pochodzących z całego świata (z miejsc o najniższych kosztach)


Kraje kooperujące w zakresie produkcji jednego z modeli koncernu Mercedes-Benz

mapa

Źródło: miesięcznik "Deutschland. Societäts Verlag". Nr 6, 1996.

Międzynarodowy podział pracy w innych koncernach samochodowych

   Pojazdy innych koncernów samochodowych powstają również w wyniku międzynarodowego podziału pracy. Na przykład samochody Audi Q7 zjeżdżają z taśmy produkcyjnej fabryki w słowackiej Bratysławie, do której trafiają wyprodukowane w Niemczech w zakładach w Ingolstadt i Neckarsulm istotne części karoserii oraz liczne komponenty. Silniki Audi Q7 pochodzą z węgierskiej fabryki Audi w Györ.

Globalizacja a stereotypy

   W  wyniku międzynarodowego podziału pracy zupełnie inaczej należy spojrzeć na stereotypy mówiące, np. że japońskie auta są wytrzymałe, a francuskie się psują. Bo w czym jest lepsza Toyota Aygo od Peugeota 107, skoro oba te samochody powstają na tej samej linii produkcyjnej w czeskim Kolinie? Z kolei osprzęt elektryczny w Audi, Mercedesie czy Fiacie pochodzi od niemieckiego Boscha...

w górę