
Działalność
koncernu
Mercedes-Benz jest przykładem
globalnej strategii
produkcji. Koncern
kooperuje w zakresie produkcji, sprzedaży i serwisu z całym światem. Myślą przewodnią menedżerów tej firmy jest
globalne myślenie. Mercedes-Benz
– podobnie jak jego
konkurenci, np.
Volkswagen i BMW – otwiera nowe zakłady montażowe w krajach, które w przyszłości będą nowymi rynkami
zbytu (m.in. na Filipinach, w Indiach, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Wietnamie).
Produkt końcowy, czyli samochód, w coraz większym stopniu powstaje poza granicami Niemiec, jest wynikiem międzynarodowego podziału pracy. Nowe zakłady produkcyjne to jeden z aspektów
strategii (np. fabryki w Juiz de Fora w Brazylii, w Tuscalossa w stanie Alabama w USA). Drugim aspektem jest produkcja samochodów dla całego świata z części pochodzących także z całego świata. Każdy samochód wyprodukowany w fabryce Mercedesa w Sindelfingen jest w coraz większym stopniu produktem międzynarodowego podziału pracy. Mercedes stale redukuje własny wkład w produkcję samochodów. W 1996 roku udział zakładów Mercedesa w Sindelfingen w produkcji podzespołów samochodowych wynosił 40%, udział
przedsiębiorstw niemieckich 38%, a pozaeuropejskich 22%. Geograficznego pochodzenia poszczególnych części nie można nawet dokładnie określić, gdyż
producenci podzespołów kupują
surowce i materiały u kolejnych poddostawców. Im bardziej złożone są części, tym bardziej jest skomplikowana mapa miejsc ich pochodzenia.
Aspekty strategii globalizacji Mercedesa:
- nowe zakłady za granicą (produkować tam, gdzie są duże rynki zbytu lub otwierają się nowe)
- produkować w Niemczech z podzespołów pochodzących z całego świata (z miejsc o najniższych
kosztach)
Kraje kooperujące w zakresie produkcji jednego z modeli koncernu Mercedes-Benz
Źródło: miesięcznik "Deutschland. Societäts Verlag". Nr 6, 1996.
Międzynarodowy
podział pracy w innych koncernach samochodowych
Pojazdy innych koncernów samochodowych powstają również w
wyniku międzynarodowego podziału pracy. Na przykład samochody Audi Q7 zjeżdżają z taśmy
produkcyjnej fabryki w słowackiej Bratysławie, do której trafiają wyprodukowane w
Niemczech w zakładach w Ingolstadt i Neckarsulm istotne części karoserii oraz liczne komponenty.
Silniki Audi Q7 pochodzą z węgierskiej fabryki Audi w Györ.
Globalizacja a stereotypy
W wyniku międzynarodowego podziału pracy zupełnie inaczej
należy spojrzeć na stereotypy mówiące, np. że japońskie auta są wytrzymałe, a francuskie się psują. Bo w czym jest
lepsza Toyota
Aygo od Peugeota 107, skoro oba te samochody powstają na tej samej linii produkcyjnej w czeskim
Kolinie? Z kolei osprzęt elektryczny w Audi, Mercedesie czy Fiacie pochodzi od niemieckiego
Boscha...
|