Każdy obywatel jest
konsumentem. Unia Europejska
dokłada wszelkich starań, aby:
-
chronić zdrowie konsumentów i zapewniać im bezpieczeństwo,
-
gwarantować obywatelom prawo do informacji i edukacji,
-
umożliwiać ochronę własnych interesów,
-
zachęcać do tworzenia stowarzyszeń konsumentów.
|
|
Wspólny rynek i
wspólna waluta, zniesienie barier dla
handlu, wzrost popularności Internetu i handlu elektronicznego oraz rozwój sektora
usług
wymusiły wysoki poziom ochrony praw konsumenta. Wprowadzanie nowych przepisów nie jest jedyną drogą do osiągnięcia tego celu. Może się to również odbywać
poprzez wspólne uregulowania organizacji konsumenckich.
Przed dokonaniem zakupu klienci muszą mieć pewność, że informacje, którymi dysponują, są dokładne oraz że w przypadku jakichkolwiek problemów z
transakcją będą mogli liczyć na ochronę wynikającą z jasnych przepisów prawa.
Realizowana w tej dziedzinie polityka już dotychczas zapewniała konsumentom wysoki poziom ochrony w wielu obszarach. Obok dyrektywy dotyczącej ogólnego
bezpieczeństwa
produktów, aktualnie obowiązują odrębne środki bezpieczeństwa
zabawek, urządzeń elektrycznych, kosmetyków, produktów
farmaceutycznych, maszyn i łodzi rekreacyjnych.
Wprowadzono nowe, surowsze zasady wycofywania z rynku wadliwych produktów.
Komisja Europejska otrzymuje rocznie ponad 500 zgłoszeń
związanych z niebezpiecznymi produktami. Nowe przepisy określają wymogi bezpieczeństwa dotyczące produktów konsumpcyjnych, takich jak:
sprzęt sportowy i wyposażenie placów zabaw, artykuły pielęgnacyjne dla
dzieci, urządzenia gazowe oraz większość artykułów gospodarstwa
domowego, m.in. tkaniny i meble.
Działania w celu ochrony szeroko pojętych interesów konsumentów podjęto w następujących dziedzinach:
-
praktyki handlowe,
-
reklama,
-
sposoby podawania cen,
-
warunki umów,
-
sprzedaż na odległość i handel obwoźny,
-
systemy użytkowania nieruchomości na zasadzie współwłasności oraz wycieczki zorganizowane,
-
prawa podróżnych.
|
|
|