Skuteczna konkurencja ma zasadnicze znaczenie dla
gospodarki rynkowej:
Komisja Europejska jest w stanie egzekwować od firm i rządów przestrzeganie unijnych reguł uczciwej konkurencji w
handlu towarami i
usługami, jednocześnie umożliwiając rządom interwencję, jeżeli rynki nie spełniają oczekiwań konsumentów lub firm. Komisja wspiera
innowacje, zharmonizowanie
norm oraz rozwój małych
przedsiębiorstw.
Główne dziedziny polityki konkurencji Unii Europejskiej
to:
Polityka antytrustowa
i antykartelowa
trust,
kartel
Praktyki polegające na zawieraniu przez firmy układów mających na celu ustalanie cen lub dzielenie się rynkami są niezgodne z prawem. Jeżeli pojedyncza firma ma na rynku pozycję dominującą, nie może nadużywać swojej siły rynkowej w celu wyeliminowania konkurentów. Zabronione jest wykorzystywanie przez duże firmy słabszej pozycji negocjacyjnej mniejszych klientów i dostawców. Duże firmy nie mogą na przykład narzucać dostawcom warunków ograniczających ich swobodę wyboru partnerów biznesowych.
Komisja może zezwolić firmom opracowanie wspólnych norm technicznych dla całego rynku. Może zezwolić mniejszym firmom na współpracę, jeżeli poprawia to ich pozycję konkurencyjną w zderzeniu z większymi firmami.
Najważniejsze jest to, czy działanie firmy przyniesie korzyści
konsumentom i czy nie będzie miało negatywnego wpływu na inne firmy.
Przykładem działalności Komisji Europejskiej w tym względzie jest
wywieranie wpływu na poszczególne kraje UE, aby spowodowały zmniejszanie się różnicy cen samochodów. Interwencja Komisji umożliwiła:
-
sprzedawcom samochodów
dystrybucję różnych marek,
-
niezależnym sprzedawcom – sprzedaż części i wykonywanie napraw,
-
dealerom samochodowym prowadzenie działalności w więcej niż jednym państwie
UE.
Drugim przykładem jest ukaranie sześciu firm: Bayer (Niemcy), Dow (USA),
Eni (Włochy) Shell (Holandia), Unipetrol (Czechy) i
Trade-Stomil
(Polska) za udział w zmowie cenowej na rynku kauczuku syntetycznego.
Grzywna wynosi 519 mln euro i jest drugą pod względem wysokości karą, jaką
Komisja Europejska kiedykolwiek nałożyła na kartel.
Produkowane przez ukarane firmy kauczuk butadienowy i emulsyjny oraz kauczuk butadienowo-styrenowy są wykorzystywane przede wszystkim do produkcji
opon. Odbiorcami kauczuku są wielkie firmy oponiarskie: Michelin, Pirelli i Goodyear. Kluczowe decyzje kartel podejmował na spotkaniach przy okazji zjazdów Zrzeszenia Europejskich Wytwórców Kauczuku Syntetycznego w europejskich stolicach.
W ich trakcie uczestnicy uzgadniali ceny oraz wymieniali się informacjami na temat najważniejszych klientów i dostarczanych im ilości kauczuku syntetycznego. Te praktyki stanowiły bardzo poważne naruszenie
zawartych w unijnym traktacie przepisów, zakazujących stosowania praktyk ograniczających konkurencję.
Kontrola łączenia przedsiębiorstw
Komisja Europejska może zabronić połączeń firm (fuzji)
lub przejęcia jednej firmy przez drugą, jeżeli powiększona firma mogłaby z łatwością wyeliminować konkurentów lub gdyby w wyniku połączenia na rynku została zaledwie garstka konkurentów, co mogłoby zahamować innowacje, zaszkodzić
konkurencyjności cenowej
lub znacznie ograniczyć ofertę.
Liberalizacja
Reguły konkurencji, mające zastosowanie do towarów i usług, pozwalają obniżyć ceny. W gospodarce
rynkowej monopole rzadko mają rację bytu. Z reguły prowadzą do wysokich cen, słabej
jakości usług i hamują postęp.
Dotacje mogą być stosowane jedynie w przypadku usług z natury mało opłacalnych, np. pocztowych na obszarach wiejskich. Komisja zwraca uwagę na to, by konkurencja
między firmami od dawna funkcjonującymi na rynku a firmami, które dopiero wchodzą na rynki np. gazu i energii elektrycznej była uczciwa i prowadziła do obniżenia cen dla firm i klientów indywidualnych.
Jeżeli infrastruktura
stanowi naturalny monopol, jak w przypadku gazociągów lub niektórych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, wszyscy muszą mieć prawo do korzystania z niej na takich samych warunkach.
Pomoc państwa
Komisja dokładnie sprawdza, jaka jest wysokość pomocy państwa przyznawanej firmom przez rządy poszczególnych krajów. Monitoruje formy pomocy, takie jak
kredyty lub dotacje, ulgi podatkowe, towary i usługi udostępniane po preferencyjnych cenach oraz gwarancje kredytowe, które łagodzą ryzyko kredytowe ponoszone przez beneficjenta.
Niedozwolona jest pomoc
firmom, które ani w danym momencie, ani w przyszłości nie mają żadnych szans na funkcjonowanie o własnych siłach.
Dozwolona jest pomoc terminowa, jeżeli istnieje realna szansa na to, że przeżywająca trudności firma dzięki
udzielonej pomocy zwiększy swoją konkurencyjność. Często zezwala się na udzielenie pomocy na badania naukowe i innowacje, rozwój regionalny lub dla małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ służy ona realizacji ogólnych celów UE.
Najważniejsze kryteria, dotyczące przyznawania pomocy:
-
zgodność pomocy
z ogólnym interesem Unii,
-
możliwość
wyłożenia środków na dany cel przez prywatnego
inwestora w
takich samych okolicznościach.
W przypadku usług użyteczności publicznej, np. radiofonii i telewizji, które zgodnie z prawem są finansowane przez rządy, wysokość pomocy nie może być nieproporcjonalnie wysoka. Nadmierna pomoc, działająca na szkodę stacji komercyjnych, byłaby nielegalną dotacją.
|