Od Autorów
ROZDZIAŁ I. ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM (Iwona Czerniec)
1. Jakie jest Wasze dziecko? Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym
2. Jak myśli? Cechy rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym
3. Jak się bawi? Rozwój społeczny dziecka w wieku przedszkolnym
4. Jak odczuwa? Specyfika rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym
ROZDZIAŁ II. CZARODZIEJSKI ŚWIAT MEDIÓW
1. Dziecko w świecie radia (Magdalena Łukasik)
1.1. Radio i telewizja - współpraca czy rywalizacja?
1.2. Wszyscy w domu słuchają radia. Radio jako środek masowego przekazu
1.3. Radio jest ciekawe i wesołe. Cechy radia jako środka masowego przekazu
1.4. Z radia można wiele się dowiedzieć. Właściwości radia jako swoistego rodzaju sztuki
1.5. Dlaczego dziecko powinno słuchać radia? O walorach audycji radiowych
1.6. Słucham i rozumiem. Prawidłowości odbioru tekstów radiowych
1.7. Radio dla przedszkolaka. O problematyce audycji radiowych dla dzieci
1.8. Jakie radio dla dzieci? Formy i style dziecięcych audycji radiowych
2. Dziecko w świecie telewizji (Wioletta Tuszyńska-Bogucka)
2.1. Zamiast wstępu
2.2. Telewizja po pierwsze - czyli życie na siedząco
2.3. Telewizja po drugie - czyli życie bez wysiłku
2.4. Telewizja po trzecie - czyli życie w sztucznym świecie
3. Dziecko w świecie reklam medialnych (Iwona Czerniec)
3.1. Co to jest reklama? Czy robiąc to, czego chcę, w gruncie rzeczy robię to, czego chcą inni?
3.2. Czy reklama to zwykły przekaz? Reklama telewizyjna jako szczególny rodzaj przekazu
3.3. Co na to dziecko? Wpływ reklamy na dziecko w wieku przedszkolnym
4. Dziecko w świecie gier komputerowych (Małgorzata Sitarczyk)
4.1. Co to jest gra komputerowa?
4.2. Jakie są rodzaje gier komputerowych?
4.3. Dlaczego gry są tak fascynujące, czyli o oddziaływaniach na psychikę dzieci
ROZDZIAŁ III. CO POKAZAŁY BADANIA?
1. Reklamy telewizyjne w percepcji dzieci 6-letnich (Iwona Czerniec)
2. Telewizja w życiu dziecka hiperkinetycznego. Telewizja a nad-pobudliwość (Wioletta Tuszyńska-Bogucka)
2.1. Uwaga! Nadpobudliwość!
2.2. Co sądzą rodzice?
2.3. Pomiar cech charakterystycznych dla dziecka nadpobudliwego
2.4. Kwestionariusz CBI jako pomiar kompetencji przedszkolaka
2.5. Co z tego wynika, czyli wnioski z badań
3. Interakcja dziecko-media w ocenie dzieci, rodziców i nauczycieli (Małgorzata Sitarczyk)
3.1. Interakcja dziecko - media w ocenie dzieci
3.2. Interakcja dziecko - media w ocenie rodziców
3.3. Interakcja dziecko - media w ocenie nauczycieli
ROZDZIAŁ IV. PROGRAM PROFILAKTYCZNY (Małgorzata Sitarczyk, Wioletta Tuszyńska-Bogucka)
1. Propozycja programu profilaktycznego dla dzieci
1.1. Odbiorca programu
1.2. Cele i zadania programu
1.3. Przebieg i realizacja programu
Temat 1: Świat z ekranu telewizora
Temat 2: Reżyserujemy film rysunkowy (animowany)
Temat 3: Jak powstają filmy animowane?
Temat 4: Wycieczka do siedziby telewizji lokalnej
Temat 5: Czy telewizor może być naszym przyjacielem?
Temat 6: Mój ulubiony bohater telewizyjny
Temat 7: Świat jest ciekawszy niż obraz telewizyjny
Temat 8: O Jacku, który ciągle oglądał telewizję
Temat 9: Kłopoty Agatki, czyli do czego prowadzi ciągłe oglądanie telewizji
Temat 10: Co może obejrzeć w telewizji dziecko 6-letnie?
Temat 11: Boję się pająków, bo groźnie wyglądają, ale na filmie lubię je oglądać
Temat 12: Reklama - co to takiego?
Temat 13: Czy reklamy są dla dzieci, czy dla dorosłych?
Temat 14: Rodzina ważniejsza niż telewizja
2. Propozycja programu profilaktycznego dla rodziców
2.1. Cele i zadania programu
2.2. Metody i formy realizacji programu
Prelekcje dla rodziców
Listy otwarte do rodziców
Gazetka dla rodziców "Telewizja i Dziecko"
Indywidualne konsultacje ze specjalistami
Scenariusze spotkań z rodzicami: wpływy medialne - szanse i zagrożenia
3. Złota lista książek, które powinien poznać każdy przedszkolak
4. Literatura na temat relacji dziecko - media polecana rodzicom i nauczycielom
Bibliografia
Wkładka - przykłady rysunków dzieci 6-letnich
Przykładowe rysunki dzieci 6-letnich zamieszczone w książce
Przykładowe rysunki (1-4) 6-latków, przedstawiające ulubioną reklamę telewizyjną, oceniane jako zawierające najmniejszą liczbę wskaźników dezorganizacji osobowości lub niezawierające żadnego z nich. Rysunki pochodzą z badań Iwony Czerniec.
Rys. 1. Autor: dziewczynka Rys. 2. Autor: chłopiec
Rys. 3. Autor: dziewczynka Rys. 4. Autor: dziewczynka
Przykładowe rysunki (5-8) dzieci 6-letnich dotyczące reklamy telewizyjnej, zawierające najwyższą liczbę wskaźników dezorganizacji osobowości (wg M. Braun-Gałkowskiej) - duże białe przestrzenie, brak podstawy, mało barw, niepełne postacie, które sugerują występowanie problemów emocjonalnych u autorów (niepokój, lęk, podwyższona reaktywność).
Rys. 5. Autor: chłopiec Rys. 6. Autor: dziewczynka
Rys. 7. Autor: chłopiec Rys. 8. Autor: chłopiec
Przykładowe rysunki (9-16) dzieci 6-letnich przedstawiające ulubionych bohaterów filmów telewizyjnych. Zawierają liczbę wskaźników dezorganizacji osobowości poniżej 5, co oznacza prawidłowy rozwój emocjonalny albo nie zawierają żadnego z nich.
Rys. 9. Bob Budowniczy. Autor: dziewczynka Rys. 10. Kubuś Puchatek. Autor: dziewczynka
Rys. 11. Świnka Piggy. Autor: dziewczynka Rys. 12. Odlotowa Agentka. Autor: dziewczynka
Rys. 13. Batman. Autor: chłopiec Rys. 14. Dexter. Autor: chłopiec
Rys. 15. X-Man. Autor: chłopiec Rys. 16. Power Rangers. Autor: chłopiec