wstecz



włącz  lektor

  Pies andaluzyjski, podobnie jak zbliżony doń Złoty wiek, to wspólne dzieło Louisa Buñuela i Salvadora Dalego, dwóch Hiszpanów związanych w czasie, gdy film powstawał, z grupą surrealistów. Jest to dzieło niecodzienne, realizujące w nowym, filmowym medium założenia programowe surrealizmu sformułowane przez André Bretona. Wielokrotnie porównywano ten film do rozciągniętego w czasie nadrealistycznego obrazu. Pochodzące jakby ze świata snu sceny tworzą ciąg, którego nie łączy żadna fabuła, a tylko swoista jedność wyobraźni. Oscylując między niesamowitością a okrucieństwem, mają prezentować wolną aktywność ludzkiej nieświadomości, pozbawionej kontroli rozumu. Celem Buñuela i Dalego było osiągnięcie owej jedności świata snu i jawy, którą Breton nazwał "nadrzeczywistością".
  Dokonano tego w odkrywczy sposób, wykorzystując możliwości tkwiące w języku filmu, przekraczając jego dotychczasowe konwencje i po raz pierwszy chyba w pełni uwalniając film od naśladowania literatury. Pies andaluzyjski to nie tylko dzieło przełomowe dla historii filmu, ale też jedna z ważniejszych manifestacji awangardy w ogóle. Oglądając go, trudno uwierzyć, że Luis Buñuel miał nakręcić wiele jeszcze lepszych filmów, do końca lat siedemdziesiątych pozostając wiernym poetyce surrealizmu.

zobacz na www

Biogram portalwiedzy.onet.pl   pl.wikipedia.org

Opis filmu pl.wikipedia.org

zobacz film

Pies andaluzyjski - pełna wersja archive.org