![]() ![]()
Teoretyk filmu, humanista-semiolog, ultralewicowy rewolucjonista i wreszcie wielki reżyser oskarżony nawet o pornografię - tak pokrótce można scharakteryzować sylwetkę Piera Paola Pasoliniego. W swoich filmach według Boccaccia i Chaucera, w śmiałych scenach erotycznych odzyskiwał cały urok ludzkiej zmysłowości, uwalniając ją od moralnych tabu i wąskich ram tak zwanej przyzwoitości. W Ewangelii poznajemy go przede wszystkim jako rewolucjonistę. Pasolini przywraca historię Chrystusa jej czasowi i miejscu, ukazując ją jako opowieść o zbuntowanym przywódcy nie mogącym pogodzić się z nieludzkością swojego świata. Wszystko, co jest w chrześcijaństwie symboliczne, staje się u włoskiego reżysera konkretne: terror rzymskiej okupacji, zwierzęce okrucieństwo żołnierzy Heroda dokonujących rzezi w Betlejem, nieznośna bieda ludzi, spośród których wezmą się apostołowie. Nie powstał więc film religijny, ale też i nie historyczny - raczej wielka apoteoza buntu i niezgody jako jedynego remedium na okrucieństwo świata. Biogram portalwiedzy.onet.pl www.prisma-online.de Opis filmu www.filmweb.pl Zdjęcia z filmu www.moviemartyr.com
![]() Ewangelia wg św. Mateusza - trailer www.youtube.com
|