Od Autorki
Część I. Zanim zadzwoni dzwonek, czyli co warto wiedzieć
1. Kilka słów o wymaganiach MEN-u, nauczycielach i uczniach
2. Aktywna lekcja wychowawcza – co to takiego?
3. Sprawy techniczne, czyli jak przygotować salę do lekcji
4. Aktywne metody pracy
5. Wszystko to, co potrzebujemy, by sprawnie przeprowadzić lekcję
6. Rola nauczyciela podczas zajęć
Część II. Jak wykonać skrócony rozkład materiału
Część III. Scenariusze lekcji wychowawczych
Zanim przystąpisz do realizacji tematów lekcji, czyli bardzo uważne uwagi
Jesteśmy jedną drużyną
Lekcja 1. Witamy!
Lekcja 2. Oto ja
Lekcja 3. Jesteśmy jedną drużyną
Ja i moja szkoła
Lekcja 4. Szkoła – przymus czy dar od losu?
Lekcja 5. Gdzie jest moje miejsce w szkole?
Lekcja 6. Szkoła moich marzeń
Ja i moje otoczenie
Lekcja 7. Ja i moja rodzina
Lekcja 8. „Sprzątanie świata” – moje życie w stylu eko
Lekcja 9. Cyberprzemoc, czyli ostrożnie z mediami elektronicznymi
Być sobą
Lekcja 10. Kim jestem? Moja tożsamość
Lekcja 11. Moje prawdziwe ja
Lekcja 12. Mam taki plan na przyszłość – moje autorytety, idole
Lekcja 13. Wartości – znaki drogowe życia
Lekcja 14. Jakim jestem człowiekiem? Jakim jestem gimnazjalistą?
Ja i moje emocje
Lekcja 15. Jak rozpoznaję emocje?
Lekcja 16. Co się ze mną dzieje? Moje emocje i uczucia
Lekcja 17. Chcę czuć się bezpiecznie w szkole
Lekcja 18. Chcę zaufać wewnętrznej mocy, czyli jak spełniać marzenia
Być nastolatkiem
Lekcja 19. Odkrywam swoje zdolności
Lekcja 20. Chcę i spróbuję – jak sobie radzić z życiowymi trudnościami?
CZĘŚĆ IV. Trochę użytecznych cytatów
Bibliografia
Netografia
Ewa Molska — nauczyciel dyplomowany z doświadczeniem w pracy w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Absolwentka Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu reformy systemu edukacji. W 2003 r. wyróżniona w konkursie na najlepszy scenariusz lekcji wychowawczej opublikowany w Poradniku Wychowawcy; współautorka publikacji z zakresu pracy wychowawczej w szkole – Biblioteka w Szkole.