wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Publikacje dla nauczycieli, dyrektorów szkół » Podręcznik szkolny - wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania
logopedia

Newsletter

Podaj swój adres e-mail, a my będziemy informować Cię o naszych nowych książkach*

 
* Zapisanie się do newslettera oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych (otrzymywanie informacji handlowych na wskazany adres e-mail). Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo eMPi2 s.c., ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań. Więcej w Polityce prywatności


Podręcznik szkolny - wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania

Podręcznik szkolny - wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania

Dostępność: Książka dostępna

Koszt wysyłki: od 11,00 zł

Numer katalogowy: POSZ

Cena: 18,00 zł

Ilość: egz.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis książki
  • Spis treści
Ostatnie egzemplarze! Lekko uszkodzone okładki
poradnik dla nauczycieli wskazujący, jakimi kryteriami powinni się kierować, by wybierać podręcznik na rynku edukacyjnym; służy również tym osobom, które myślą o napisaniu w przyszłości podręcznika

Autor: Józef Skrzypczak
Wyd. 1, 2003
ISBN 83-88933-84-1
ss. 120

Autor stawia pytania: jakimi kryteriami kierować się przy wyborze podręczników, jak oceniać ich wartość, na co zwracać uwagę, jak powinien być skonstruowany dobry podręcznik, jakie powinien pełnić funkcje, co to znaczy podręcznik "obudowany", jakie pojawiają się nowe tendencje w konstruowaniu podręczników i udziela na nie odpowiedzi. Książka jest skierowana zarówno do autorów podręczników, jak i ich użytkowników. Nauczycielom służy pomocą, wskazując jakimi kryteriami powinni się kierować, poszukując tego najlepszego na rynku podręczników.


Z wprowadzenia: "...To podręcznik wraz z towarzyszącymi mu niekiedy materiałami pomocniczymi jest zazwyczaj jedynym powszechnie wykorzystywanym przez ucznia zbiorem treści, które trzeba opanować i przyswoić. (...) W edukacji szkolnej pośród wszystkich środków dydaktycznych zajmuje ciągle, i to nie tylko w naszym systemie kształcenia, miejsce zdecydowanie najważniejsze, pełniąc funkcję nie tylko środka dydaktycznego, lecz wręcz środka-metody kształcenia. (...) Wybór właściwego podręcznika, co jest jednym z zadań nauczyciela, jest więc zawsze czynnością niezmiernie ważną, w znacznej mierze decydującą o realizacji programu nauczania danego przedmiotu w danej klasie..."
 

oprawa: miękka

Wprowadzenie
1. Pojęcie podręcznika i jego odmiany
2. Funkcje i zadania podręczników szkolnych; miejsce podręcznika we współczesnej szkole
3. Wokół pojęcia modelu-wzorca podręcznika i jego odwzorowania (trochę teorii)
    3.1. Tworzenie modelu-wzorca konkretnego podręcznika
    3.2. Konkretny podręcznik jako odwzorowanie modelu wzorca
    3.3. Analiza i ocena podręcznika traktowanego jako odwzorowanie wzorca
    Uwagi końcowe
4. Metody i narzędzia oceny podręczników szkolnych
    4.1. Analizy opisowe i porównawcze
    4.2. Odwołanie się do opinii innych użytkowników
    4.3. Badania eksperymentalne 
    4.4. Inne metody i techniki badawcze
    Uwagi końcowe
5. Podręcznik a inne środki dydaktyczne
    5.1. Co to jest "podręcznik obudowany" i jak powstaje?
    5.2. Płaszczyzny korelacji podręcznika z "obudowującymi" go środkami dydaktycznymi
    5.3. Środek a materiał dydaktyczny - wstępne kryteria wyboru
    5.4. Fazy projektowania materiałów dydaktycznych
    Uwagi końcowe
6. Podręcznik w roli narzędzia kontroli wiedzy ucznia
    6.1. Cele kształcenia a zabiegi kontrolne 
    6.2. Poprawność podręcznikowych pytań w świetle dotychczasowych badań
    6.3. Charakter i rodzaje poleceń zawartych w podręcznikach
    6.4. Wybrane możliwości wzbogacania funkcji kontrolnej podręcznika
    6.5. Kilka uwag o tzw. testach osiągnięć szkolnych i o tzw. pytaniach zamkniętych
    Uwagi końcowe
7. Charakter i rola ilustracji w podręczniku szkolnym
    7.1. Rodzaje ilustracji w podręcznikach szkolnych
    7.2. Podstawowe funkcje ilustracji w podręczniku 
    Uwagi końcowe
8. Tak zwany system organizacyjno-metodyczny podręcznika i jego elementy
    8.1.Treść merytoryczna podręcznika i jej obudowa organizacyjno-metodyczna
    8.2. Układ treści podstawowych
    8.3. Organizacyjno-metodyczna oprawa treści podstawowych
    8.4. Kilka uwag o edytorsko-typograficznym kształcie podręcznika
    Uwagi końcowe
9. O tzw. podręcznikach programowanych słów kilka
    9.1. Nauczanie programowane - jego istota, zasady i przeznaczenie 
    9.2. Programowanie liniowe
    9.3. Programowanie rozgałęzione
    9.4. Program sheffieldzki
    9.5. Program blokowy
    Uwagi końcowe
10. Dorobek nauczania programowanego a kształt współczesnego podręcznika
    10.1. Jeszcze parę słów o programie blokowym 
    10.2. Możliwości kształtowania umiejętności praktycznych poprzez treści podręcznikowe
    10.3. Tak zwana kontrola programowana
    10.4. Procedury precyzowania celów kontroli oraz rejestracja i porządkowanie wiadomości
              podstawowych
    10.5. Istota analizy grafowej i macierzowej
11. Od podręcznika konwencjonalnego do elektronicznego
Zakończenie
Bibliografia
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu