Wprowadzenie
1. Pojęcie podręcznika i jego odmiany
2. Funkcje i zadania podręczników szkolnych; miejsce podręcznika we współczesnej szkole
3. Wokół pojęcia modelu-wzorca podręcznika i jego odwzorowania (trochę teorii)
3.1. Tworzenie modelu-wzorca konkretnego podręcznika
3.2. Konkretny podręcznik jako odwzorowanie modelu wzorca
3.3. Analiza i ocena podręcznika traktowanego jako odwzorowanie wzorca
Uwagi końcowe
4. Metody i narzędzia oceny podręczników szkolnych
4.1. Analizy opisowe i porównawcze
4.2. Odwołanie się do opinii innych użytkowników
4.3. Badania eksperymentalne
4.4. Inne metody i techniki badawcze
Uwagi końcowe
5. Podręcznik a inne środki dydaktyczne
5.1. Co to jest "podręcznik obudowany" i jak powstaje?
5.2. Płaszczyzny korelacji podręcznika z "obudowującymi" go środkami dydaktycznymi
5.3. Środek a materiał dydaktyczny - wstępne kryteria wyboru
5.4. Fazy projektowania materiałów dydaktycznych
Uwagi końcowe
6. Podręcznik w roli narzędzia kontroli wiedzy ucznia
6.1. Cele kształcenia a zabiegi kontrolne
6.2. Poprawność podręcznikowych pytań w świetle dotychczasowych badań
6.3. Charakter i rodzaje poleceń zawartych w podręcznikach
6.4. Wybrane możliwości wzbogacania funkcji kontrolnej podręcznika
6.5. Kilka uwag o tzw. testach osiągnięć szkolnych i o tzw. pytaniach zamkniętych
Uwagi końcowe
7. Charakter i rola ilustracji w podręczniku szkolnym
7.1. Rodzaje ilustracji w podręcznikach szkolnych
7.2. Podstawowe funkcje ilustracji w podręczniku
Uwagi końcowe
8. Tak zwany system organizacyjno-metodyczny podręcznika i jego elementy
8.1.Treść merytoryczna podręcznika i jej obudowa organizacyjno-metodyczna
8.2. Układ treści podstawowych
8.3. Organizacyjno-metodyczna oprawa treści podstawowych
8.4. Kilka uwag o edytorsko-typograficznym kształcie podręcznika
Uwagi końcowe
9. O tzw. podręcznikach programowanych słów kilka
9.1. Nauczanie programowane - jego istota, zasady i przeznaczenie
9.2. Programowanie liniowe
9.3. Programowanie rozgałęzione
9.4. Program sheffieldzki
9.5. Program blokowy
Uwagi końcowe
10. Dorobek nauczania programowanego a kształt współczesnego podręcznika
10.1. Jeszcze parę słów o programie blokowym
10.2. Możliwości kształtowania umiejętności praktycznych poprzez treści podręcznikowe
10.3. Tak zwana kontrola programowana
10.4. Procedury precyzowania celów kontroli oraz rejestracja i porządkowanie wiadomości
podstawowych
10.5. Istota analizy grafowej i macierzowej
11. Od podręcznika konwencjonalnego do elektronicznego
Zakończenie
Bibliografia