Zamiast wstępu dedykacja
Część I. Co się dzieje ze szkołą?
1. Od wieków trwa!
2. Czym szkoła jest i co tak naprawdę robi?
3. Jest niezastąpiona, ale budzi emocje i to jeszcze jakie
4. Bywa reformowana, co już stało się rutyną
5. Niewidzialna ręka rynku, czyli sami klienci jako recepta na wysoką jakość szkoły
5.1. Klient uczeń
5.2. Klient rodzic
5.3. Klient nauczyciel (wychowawca, pedagog)
5.4. Klient kierownictwo szkoły
Część II. Trudne mechanizmy wychowania
1. Świat wartości – cel zabiegów wychowawczych
2. Środowiska i instytucje oddziaływania wychowawczego, czyli aspekt organizacyjny i społeczny
procesów wychowawczych
2.1. Rodzina
2.2. Instytucje i organizacje wychowawcze
2.3. Nieformalna grupa rówieśnicza. Ulica, blokowisko
2.4. Media i ekrany
2.5. Wychowawczy aspekt informacji globalnej i totalnej
3. Mechanizmy i sposoby oddziaływania wychowawczego
3.1. Specyfika wychowawcza etapów rozwojowych jednostki ludzkiej
3.2. Sposoby oddziaływań wychowawczych
4. Pytania o skuteczność procesów wychowawczych
4.1. Warunki skuteczności wychowania
4.2. Kryteria i wskaźniki skuteczności wychowania
4.3. Programowanie oddziaływań wychowawczych
4.4. Dokąd zmierzamy, czyli kilka obaw
Część III. Reformowanie nauczania, czyli o co w szczególności chodzi
1. Czego wymaga od polskiego nauczyciela reformowany system edukacji narodowej?
1.1. Profesjonalne zadania nauczyciela nowoczesnej szkoły
1.2. Treści rozwoju zawodowego nauczycieli w kontekście reformy systemu edukacji
1.3. Warunki prawne umożliwiające autonomiczne i innowacyjne działania szkół i nauczycieli
2. Czego wymaga się od ucznia, a więc czego powinien się nauczyć?
2.1. Kształcenie ogólne
2.2. Kształcenie zawodowe
3. Czy wszyscy mogą sprostać tym wymaganiom? Równość szans edukacyjnych czy fikcja?
3.1. Dobre szanse edukacyjne, co to oznacza?
3.2. Mechanizmy podnoszenia jakości szkoły i wyrównywania szans edukacyjnych
4. Jak nadzorować, mierzyć i oceniać osiągnięcia uczniów? Jak wypełniać jeden z najtrudniejszych
obowiązków nauczyciela?
4.1. Podstawowy kontekst pojęciowy dotyczący ocen i oceniania
4.2. Znaczenie i funkcje oceniania w życiu ludzi
4.3. Jak nadzorować i kontrolować bieżącą aktywność uczniów, a więc gromadzić informację
służącą także ich ocenianiu?
4.4. Dlaczego ocenianie uczniów należy do najtrudniejszych obowiązków nauczyciela?
4.5. Jakie obowiązki służbowe ciążą na nauczycielu w dziedzinie oceniania uczniów?
4.6. Jak organizować nauczycielski warsztat pomiaru i oceniania osiągnięć uczniów?
Część IV. Szkoła dobrze zorganizowana, czyli szkoła dobra
1. Specyfika organizacyjna szkoły i modele nowoczesnego kierowania nią
2. Kim jest i co ma na głowie dyrektor szkoły?
2.1. Co o dyrektorze szkoły publicznej mówią ustawy i inne przepisy?
2.2. Czego musi się nauczyć kandydat na dyrektora?
2.3. Dziesięć ról dyrektora szkoły i kilka słów o każdej z nich
2.4. Jak sprostać wszystkim rolom i zadaniom, czyli czym powinna charakteryzować się
osobowość sprawnego dyrektora współczesnej szkoły?
2.5. Ślepe uliczki dyrektora szkoły, lepiej się w nie nie zapuszczać, czyli z doświadczeń
długoletniego praktyka
3. Jak, będąc nauczycielem, włączać się do pełnienia ról kierowniczych w szkole?
3.1. Rodzaje możliwej aktywności nauczyciela w organach szkoły, w zespołach statutowych
i w pedagogicznym zespole pracowniczym
3.2. Jak przygotować się do pełnienia niektórych ról i funkcji w obszarze współkierowania szkołą?
4. Samorząd uczniowski i nauczycielskie dylematy
4.1. Samorządność uczniowska
4.2. Na czym mogą polegać uczniowskie dylematy?
5. Emocje związane z ocenianiem szkoły
5.1. Co to właściwie oznacza: ocena szkoły, ocenianie szkoły, placówki edukacyjnej?
5.2. Jak można więc ocenić ocenianie szkół i co z tego wynika?
5.3. Konkluzja: na najwyższą ocenę zasługuje szkoła dobrze zorganizowana
Złote myśli zamiast zakończenia
Literatura