wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Czytaj z nami » Zasady promocji szkoły
logopedia

Newsletter

Podaj swój adres e-mail, a my będziemy informować Cię o naszych nowych książkach*

 
* Zapisanie się do newslettera oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych (otrzymywanie informacji handlowych na wskazany adres e-mail). Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo eMPi2 s.c., ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań. Więcej w Polityce prywatności


Zasady promocji szkoły

Wyświetleń: 7601


Zasady promocji szkoły


Temat pochodzi z książki Promocja placówki edukacyjnej

alt

 
Aby działania promujące placówkę edukacyjną były skuteczne, ważne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad:

1. Strategiczny charakter promocji. Promowanie nie może przebiegać chaotycznie i przypadkowo, powinno mieć określoną strategię, obejmującą następujące etapy:

  • rozpoznawanie potrzeb i zainteresowań środowiska,
  • ustalenie celów promocji (co szkoła chce osiągnąć?, ilu uczniów pozyskać?, jakie są spodziewane efekty? itp.),
  • opracowanie koncepcji promocji (co, kiedy, gdzie i jak będzie robione, kto i za co będzie odpowiedzialny),
  • określenie narzędzi wdrożenia koncepcji,
  • badanie efektów promocji (analizy statystyczne, ankiety, wywiady, obserwacje itp.),
  • ustalenie budżetu na promocję.

   Procedura tworzenia strategii promocyjnej w szkole jest skomplikowana, właściwe więc będzie powołanie przez dyrektora zespołu, który po odpowiednim przeszkoleniu, przygotuje poszczególne działania.


2. Traktowanie środowiska jako bytu dynamicznego (zmieniającego się). Przygotowując strategię promocji, szkoła musi wziąć pod uwagę potrzeby lokalnego środowiska, w którym świadczy usługi edukacyjne. Oznacza to, że musi znać poglądy, oczekiwania oraz potrzeby rodziców i ich dzieci, a także społeczności lokalnej. Poglądy, oczekiwania i potrzeby mogą się jednak zmieniać, co jest efektem przemian społecznych, kulturowych, obyczajowych, dlatego, tworząc strategię promocji należy nadać jej charakter perspektywiczny.
   Szkoła musi być przygotowana na natychmiastową korektę strategii w zależności od zmieniających się potrzeb i oczekiwań środowiska, np. jeśli w okolicy pojawi się inwestor fabryki mebli, konieczne może okazać się szybkie utworzenie klasy stolarskiej. Szkoła musi też być ofensywna i sama kształtować społeczne oczekiwania oraz potrzeby, uświadamiając lokalnej społeczności np. konieczność zwiększenia liczby godzin nauki języka obcego. W danym momencie rodzice i uczniowie mogą nie rozumieć zasadności proponowanych zmian, dlatego w promocji trzeba uwzględnić odpowiednie działania uświadamiające.


3. Dbałość o informację zwrotną ze środowiska. Ze środowiska płyną różne sygnały, nieraz krytyczne, które trzeba wziąć pod uwagę, tworząc strategię promocji placówki edukacyjnej. Bardzo ważne jest wypracowanie mechanizmów systematycznego poznawania opinii uczniów, rodziców i innych osób zainteresowanych szkołą. Istotne jest sondowanie potrzeb edukacyjnych w środowisku. Umożliwia to dokonywanie zmian w kierunkach kształcenia (zwłaszcza zawodowego), ale także wykonywanie niezbędnych działań wychowawczych, np. zapobieganie agresji, narkomanii. Mogą to być też działania związane z nauką języka obcego preferowanego w danym środowisku ze względu na podejmowaną za granicą pracę.
   Chodzi też o badanie skuteczności form promocji - niektóre z początku bardzo skuteczne, po pewnym czasie tracą swoją siłę, gdyż np. podobne plakaty przygotowują konkurencyjne szkoły. Wysoko oceniany pod względem promocyjnym drukowany materiał reklamowy może niewiele znaczyć, jeśli w pewnym momencie rynek lokalny będzie przepełniony takimi materiałami - trzeba wtedy szukać innych metod promocji.
   Inną przyczyną utraty skuteczności określonego produktu może być jego zestarzenie się. To samo hasło promocyjne po kilku latach może stracić aktualność, ponieważ zmieniły się warunki społeczne lub ekonomiczne, w których szkoła funkcjonuje.


4. Identyfikowanie się wszystkich pracowników z promowaną placówką. Szkoły nie wypromuje sam dyrektor czy grupka zapaleńców, których działania traktowane będą z obojętnością przez innych nauczycieli i pozostałych pracowników. Tym bardziej będzie to nieskuteczne, jeśli działania promocyjne będą bojkotowane czy wręcz wrogo traktowane w szkole. Skuteczna może być tylko taka promocja, za którą odpowiedzialni czują się wszyscy pracownicy szkoły.


5. Oferta dla szerokiego kręgu zainteresowanych. Różnorodność proponowanych działań powinna zwiększyć stopień atrakcyjności wizerunku szkoły i do tego należy dążyć. Natomiast nie są wskazane działania skierowane do wąskiej grupy odbiorców (np. nauka egzotycznego języka albo klasa dla wybitnie zdolnych). Liczby wskazujące na znaczną liczbę laureatów i finalistów olimpiad oraz konkursów dopóty zachęcają, dopóki nie sugerują elitarnego charakteru szkoły. Choć może być i tak, że szkoła promuje się właśnie swoją elitarnością. Wtedy jednak trzeba jednoznacznie wskazać, że dana szkoła czy klasa przeznaczona jest dla szczególnej grupy dzieci czy młodzieży. Dotyczy to np. szkół artystycznych albo mistrzostwa sportowego.
   Od czego zależy skuteczność promocji? Niewątpliwie od znajomości potencjalnych uczniów, a zwłaszcza motywów ich decyzji, a także uprzedzeń czy niechęci. Skuteczne są tylko takie oddziaływania promocyjne, których forma, środek przekazu, czas i miejsce, treść, argumenty oraz motywacja zwracają uwagę adresata promocji, wywołują zainteresowanie oparte na uświadomieniu korzyści, jakie niesie ze sobą produkt lub usługa oraz skłaniają do wyboru tej właśnie szkoły.

 


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Czytaj z nami

Korzyści przy zakupie

► od 10 egzemplarzy dostawa gratis
► od 20 egzemplarzy dostawa gratis i 10% rabatu
 
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu