Wstęp
Rozdział I. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM (WSDZ)
1. Podstawy systemu
2. Założenia i cele programu Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum
3. Harmonogram pracy gimnazjum
4. Moduł I – Uczeń poznaje różne zawody (kl. I)
5. Moduł II – Uczeń poznaje siebie (kl. II)
6. Moduł III – Kim będę? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (kl. III)
Rozdział II. WYBRANE FORMY PSYCHOEDUKACJI ZAWODOZNAWCZEJ W GIMNAZJUM
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu w klasie I (scenariusze zajęć)
Sesja I – Świat zawodów
Sesja II – Moje spotkania zawodowe
Sesja III – Wycieczka zawodoznawcza
3. Zajęcia aktywizujące do poznawania osobowości w klasie II (scenariusze zajęć)
Sesja I – Poznajemy swoje uzdolnienia
Sesja II – Poznajemy swoje zainteresowania
Sesja III – Moja samoocena
4. Zajęcia aktywizujące do wyboru indywidualnego planu działania w klasie III (scenariusze zajęć)
Sesja I – Moje zamierzenia edukacyjno-zawodowe
Sesja II – Mój wybór – moja przyszłość
Sesja III – Aktywność na rynku pracy
5. Giełda zawodów – konkurs zawodoznawczy
5.1. Założenia organizacyjno-programowe szkolnej giełdy zawodów
5.2. Scenariusz giełdy zawodów
6. Warsztaty „Kim zostanę?”
6.1. Założenia organizacyjne
6.2. Założenia programowe
6.3. Scenariusz warsztatu
Sesja I – Jaki jestem?
Sesja II – Planuję swoją przyszłość
7. Pogadanka dla uczniów – MOJA DROGA ZAWODU
8. Prelekcja dla rodziców – O WYBORZE ZAWODU
Rozdział III. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
1. Ocena programu Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum (metodą SWOT)
2. Uwagi końcowe
3. Wnioski
Literatura
Załączniki
1. Kontrakt
2. Ankieta skłonności zawodowych
3. Arkusz odpowiedzi do ankiety skłonności zawodowych
4. Charakterystyka grup zawodowych
5. Arkusz ewaluacyjny
6. Kwestionariusz skłonności zawodowych
7. Klucz do kwestionariusza skłonności zawodowych
8. Mój styl bycia
9. Jaki jestem?
10. Pomocniczy kwestionariusz do oceny przez ucznia poziomu własnych uzdolnień, szybkości przyswajania i utrwalania wiedzy
11. Karta odpowiedzi do pomocniczego kwestionariusza do oceny przez ucznia poziomu własnych uzdolnień
12. Klucz do karty odpowiedzi
13. Karta zainteresowań
14. Arkusz odpowiedzi do karty zainteresowań
15. Tarcza
16. Karta ćwiczeń – moje mocne i słabe strony osobowości
17. Test do samooceny
18. Wyniki testu samooceny
19. Klucz do interpretacji wyników badań
20. Odezwa do gimnazjalisty
21. Plan rozwoju zawodowego
22. Aktywny plan kariery edukacyjno-zawodowej
23. Moja wizja kariery zawodowej
24. Mapa świata pracy
25. Mój autoportret
26. Co widzisz?
27. Indywidualny plan działania
28. Ankieta dotycząca warsztatu kim zostanę?
29. Moja droga do zawodu
30. Mamo, tato, mój los – w moich rękach! (Ankieta)